Ising i tennene – Forebygging og Behandling

Ising i tennene - Forebygging og behandling
Ising i tennene

Mange har opplevd ising i tennene når man spiser varm eller kald mat og drikke. Isingen kan oppleves som veldig smertefullt og det er viktig å få det undersøkt for å avdekke hva smertene skyldes.

Hva er ising i tennene?

Vi i Tannlegeteam får ofte spørsmål om ising i tennene, og mange er engstelige for hva det kan skyldes. I de fleste tilfellene oppstår ising som følge av slitasje på tannemaljen, som er det ytterste beskyttende laget som tannen er dekket av.

Under den harde emaljen består tannen av et mer porøst stoff som kalles dentin. Dentinet inneholder små mikroskopiske kanaler som leder inn til selve nerven i tannen, og når emaljen blir blottlagt formidler kanalene impulser til nerven som gjør at man føler smerte.

Hvordan oppstår slitasjen på tannemaljen?

Når emaljen blir slitt borte og man opplever ising skyldes det ofte en kombinasjon av flere årsaker. Her er noen av de vanligste grunnene:

Syreslitasje

Syreholdige drikker som juice, brus, kaffe og vin kan føre med seg syreerosjon og slitasje på tannemaljen over tid. Ved stadig inntak av inntak av drikker som brus og kaffe gjennom dagen rekker ikke munnen å gjenopprette den nøytrale pH-verdien. Konstant lave pH-verdier fører til et surt nivå i munnhulen som igjen gjør at emaljen gradvis går i oppløsning.

Sensitive tenner forverres ofte av syreskader, som er blant hovedårsakene til nedslitt emalje.

Hardhendt tannpuss

Hardhendt tannpuss kan forårsake at tannkjøttet trekker seg tilbake, slik at roten blir synlig og små hakk oppstår rett over tannkjøttet. Roten er dekket av såkalt rotsement, og ved slitasje av dette ytre laget blottlegges kjernen i tannen som gjør at impulser sendes til roten og smerte oppstår.

Tanngnissing

Tanngnissing skjer i de fleste tilfellene om natten når man sover, men kan også skje om dagen når man strammer kjevemuskulaturen. Dersom gnissingen skjer over lengre tid kan dette slite på tannemaljen som igjen kan føre til at dentinet blir eksponert med påfølgende smerter.

Forebygging og behandling

Tannemalje som blir slitt bort vil ikke vokse ut igjen, så det er viktig å gjøre så mye man kan for å forebygge skadene før de oppstår.

Ved tannlegeundersøkelse hos Tannlegeteam vil vi kunne oppdage de tidlige tegnene på tannslitasje, slik at vi kan vi kan konsultere med pasienten og dermed gi et tidlig varsel.

Riktig pusseteknikk

Pusser du for hardt kan det føre til at tannkjøttet trekker seg tilbake og man får skader på emaljen. Det er derfor viktig å finne en god balanse hvor man sørger for å pusse grundig, men samtidig forsiktig nok til å forhindre skader.

Tannlegeteam gir råd om riktig teknikk og valg av type tannbørste som en del av den regelmessige undersøkelsen.

Begrens syreholdige drikker

For å gi munnhulen en sjans til å gjenopprette mer nøytrale pH-verdier er det viktig å unngå konstant inntak av syreholdige drikker som brus og kaffe gjennom hele dagen. Unngå smådrikking av sure drikker mellom måltider og vent minst 30 minutter med å pusse tennene etter inntak.

Behandling av ising i tennene

Små skader i rotoverflaten kan enkelt behandles ved at tannlegen pensler overflaten med fluorstoffer som forsegler porene i dentinet. Dette er en rask og smertefri behandling som

Tannlegeteam ofte gjør som en del av den regelmessige undersøkelsen.

Større slitasjeskader på tannen og tenner som iser må diagnostiseres før videre behandling anbefales. Føler du ubehag ved ising i tennene? Når du bestiller time hos Tannlegeteam foretar vi en komplett undersøkelse for å avdekke årsakene til smertene, slik at vi kan hjelpe deg med forebygging og eventuell videre behandling.