Tannlegeteam logo

Behandling: Visdomstann – TannlegeTeam
Tannlegeteam ansatt som jobber

Visdomstenner

Visdomstenner er de tredje settet av jeksler som vanligvis begynner å dukke opp i alderen 17 til 25 år. Problemet er at ofte er det ikke nok plass i kjeven for disse tennene, noe som kan føre til forskjellige komplikasjoner. De kan vokse skjevt, bare delvis bryte gjennom tannkjøttet, eller bli fanget under overflaten av kjevebeinet. Dette kan føre til smerte, hevelse, infeksjon og skade på nærliggende tenner. Å trekke en visdomstann er en vanlig og ofte nødvendig prosedyre.

Forberedelse til behandlingen

Før prosedyren starter, vil tannlegen eller oral kirurg gi deg informasjon om hva du kan forvente. Du vil diskutere eventuelle medisinske tilstander, allergier og medisiner du tar. Det kan være nødvendig med røntgenbilder for å få et klart bilde av tannens posisjon og hvordan den påvirker omkringliggende strukturer.

Fjerning av visdomstannen utføres vanligvis som en dagkirurgisk prosedyre, og du kan forvente å være under lokalbedøvelse eller generell anestesi, avhengig av kompleksiteten av inngrepet. Kirurgen vil åpne tannkjøttet over tannen, fjerne eventuelt bein som dekker tannen, og deretter fjerne tannen. I noen tilfeller kan tannen deles i mindre biter for lettere fjerning.

Etter ekstraksjon av visdomstann

Etter fjerningen vil du få informasjon om hvordan du skal ta vare på deg selv. Dette inkluderer retningslinjer for smertebehandling, hvordan du håndterer eventuell hevelse, og hva du kan spise eller drikke. Det er viktig å følge disse instruksjonene nøye for å sikre en rask og problemfri helbredelse.

Når bør du kontakte tannlegen?

Hvis du opplever økende smerte, vedvarende blødning eller andre uvanlige symptomer, bør du umiddelbart kontakt oss. Hos Tannlegeteam vil vi veilede deg gjennom hele prosessen for å sikre at du er komfortabel og godt informert gjennom hele inngrepet.

Tips fra tannlegen

Delbetaling med SVEA Finans