Tannlegeteam logo

Tannlegeteam

Rotfylling

Hva er en rotfylling?

Rotfylling kan ha flere funksjoner

Rotfylling er en odontologisk prosedyre designet for å redde en tann fra dyp forråtnelse eller infeksjon. Selv om det ofte er assosiert med frykt og bekymring, spiller rotfylling en kritisk rolle i å bevare tannens livslinje og opprettholde god munnhelse.

Hvorfor er rotfylling nødvendig?

Rotfylling er vanligvis indikert når tannpulpa, det myke vevet innerst i tannen som inneholder nerver og blodårer, er alvorlig skadet eller infisert. Dette kan skyldes dyp tannråte, en stor tannskade eller gjentatte tannprosedyrer på samme tann.

Prosessen ved rotfylling hos Tannlegeteam

• Vi undersøker tannen grundig og tar røntgen.
    • Behandlingen utføres via lokalbedøvelse. For pasienter med tannlegeskrekk finnes også alternativer til lokalbedøvelse.
    • Tannen isoleres fra andre tenner, og vi renser ut rotkanalene.
    • Deretter plasseres et bakteriedrepende medikament i kanalene, som tettes med en midlertidig fylling.
    • Når man er ferdig med det første besøket, må man vente i noen dager for å forsikre om at eventuelle infeksjoner og bakterier er borte.
    • Etter venteperioden, følger et nytt tannlegebesøk hvor man erstatter den midlertidige fylling med en permanent fylling eller krone.

Smertelindring

Rotfylling lindrer smerter forårsaket av infeksjon eller betennelse i tannens indre.

Rotfylling forhindrer behovet for tannuttrekning, og bevarelsen av den naturlige tannen er alltid å foretrekke for å opprettholde funksjon og estetikk. Rotfylling forhindrer spredning av infeksjon til omkringliggende vev eller andre tenner.

Bevare tannens funksjon

Bevaring av tannen gjennom rotfylling bidrar til å opprettholde normal tyggefunksjon og taleevne.

Hva koster en rotfylling?

Prisen for rotfylling vil variere basert på antall rotkanaler/røtter som skal fylles og bedøvelse. Selve rotfyllingen koster mellom 4500 og 6800 kroner. Dette inkluderer minst to besøk hos Tannlegeteam i Oslo. Utover dette vil det tilkomme enten toppfylling eller hvis skaden på tannen er stor og det kan være behov for en tannkrone.

Tips fra tannlegen

Delbetaling med SVEA Finans